Ø S T E N F J E L D S K E   L A M B R E T T A   C L U B
G A L L E R I
Hjem
Kontakt
Medlemmer
Terminliste
Historisk tilbakeblikk
Turer
Kjøp & Salg
Downloads

Teknisk - Restaurering

Lenker
 
 
 
 



ØLC på Eurolambretta i England!


Komme seg til England

Den 5 til 7. juni 2009 ble det 20th Eurolambretta arrangert i Lincoln i nord-England. Her stilte dfdfdfØLC med Kjell Kristiansen og lillebror Petter, mens svenskene stilte med over 20 stykker. Det går dessverre ikke ferge til England lenger, hverken fra Sverige eller Norge. Således måtte vi i så fall tatt ferge fra syd i Danmark eller fra Nederland, og valget falt derfor på fly til London og leiebil derfra.
Treffet var lagt til en tidligere leierplass for det militære, og nesten alle deltagerne satset på telt, hvilket igjen betydde at det regnet! Så også på oss, og slik sett var det praktisk med bil.

Imponerende skue

Det var et imponerende skue som møtte oss når vi kom til treffet. Det vil egentlig si lenge før, da det suste Lambrettaer forbi oss hele tiden på vei nordover. Kjell og jeg var i Milano i 1997 når Lambretta feiret 50 år, men dette var kanskje enda mer spektakulært. I Lincoln var det nok nærmere 1.000 deltagere, men det som er imponerende med Storbritannia når det gjelder Lambretta er at miljøet er så ungt og levende. Her er det ikke først og fremst snakk om gamle gubber som restaurerer til original stand, men mer å ta rotta på Vespa. Således finner du sykler som er trimmet, bygget om, og utstyrt med det siste av utstyr og teknologi. På treffet var det en egen teststasjon for å sjekke HK på bakhjulet, og vinneren hadde nærmere 35 HK! Som man skjønner er Lambrettamiljøet meget aktivt, og når du leser scooterbladene www.scooteristscene.com eller www.scootering.com , virker det som om Lambretta fortsatt selges i 2009, og til og med i et større antall enn Vespa. Jeg har ikke gjort noen seriøs undersøkelse, men jeg er temmelig sikker på at det i Storbritannia finnes mellom 500 og 1.000 personer som har sitt yrke i knyttet til Lambretta. Flere forhandler deler, reparerer eller restaurerer Lambrettaer, og det finnes mange firmaer som tuner opp eller lakkerer kun Lambrettaer. Flere forhandlere selger nyoverhalte Lambrettaer, og her er nivået på restaureringsarbeidet meget høyt. Selv om de kanskje ikke vekker den helt store nostalgifølelsen, får man faktisk helt nye replikaer hvor chassiset er i karbon, og delene er tatt litt herfra og derfra, faktisk så vi én hvor motoren kom fra Vespa! På treffet var nærmere 30 Lambrettaklubber representert bare fra England, og det krydde av sponsorer og selgere.

Vikinger
Som seg hør og bør i England var ølinntaket ganske stort, og på lørdagskvelden var det festmiddag med taler og overrekkelser. Vi fra Norge måtte også til pers, og vi kunne overlevere et originalt Lambrettamerke fra ”Lambretta Club of Norway”, antakelig produsert tidlig på 1960-tallet. I talen fokuserte vi på at vi kom fra ”the land of vikings” hvilket faktisk skapte skrekkblandet fryd. Lincoln ligger i et område hvor vikingene hadde vært før - for å si det forsiktig - og faktisk ble det litt buing når vi solgte oss inn som vikinger. Når vi beroliget dem med at vi verken skulle voldta damene, eller hærta landet, roet de seg imidlertid ned og ble ivrig med på å lære det nye norske ordet – skål! Treffet var som dere skjønner en kjempesuksess, og for alle som har anledning er det en stor opplevelse å delta på dette. Eurolambretta 2010 skal være i Spania så sett i gang og legg penger på sparebøssa!

 

 

 



 

 

Østenfjeldske Lambretta Club - e-post - www.lambretta.no