Ø S T E N F J E L D S K E   L A M B R E T T A   C L U B
B Ø D T K E R S - S X 2 0 0
 
 
Hjem
 
Kontakt
Medlemmer
Terminliste
Historisk tilbakeblikk
Turer
Kjøp & Salg
Downloads

Teknisk - Restaurering

Lenker
 
 
 
 

Erfaringer ved restaurering av Lambretta …

Selv om det er 35 år siden den siste Lambretta trillet ut av lokalene til Innocenti i Italia, opplever vi som vokste opp på 60-tallet sammen med den populære to-hjulingen at det er en økende interesse for den stilrene italieneren 40 år senere. Det ble ganske sikkert solgt et anselig antall Lambretta i Norge i 50- og 60-årene, og selv om mange av disse nok har havnet på skraphaugen, dukker det stadig opp gamle Lambretta. Mange er i forbausende god stand mens andre må gjennom en fullstendig restaurering for å kunne tas i bruk igjen.

Det å bygge opp en Lambretta fra bunnen av, vil gi enhver Lambretta-eier den rette ballasten til å ”elske” sin Lambretta for resten av livet. Når du etter mange timers arbeid i garasjen kan starte Lambretta’en og kjøre av sted, gjør ”jomfruturen” noe med deg. Du vil garantert ta vare på Lambretta’en din som noe av det kjæreste du har. Bare spør min kone!

Å kjøpe en ferdig restaurert Lambretta er vell og bra, men den ”feelingen” du får når du selv har bygget den opp fra minste detalj, er vanskelig å beskrive – den må bare oppleves!

Før du kjøper deg en gammel Lambretta med restaurering for øyet, er det noen forutsetninger som må ligge i bunn: Det første du må gjøre, er å gjøre en vurdering av deg selv som ”hobbymekaniker”. Du må ha teknisk innsikt og forståelse. Hvis du ikke er i besittelse av disse egenskapene, da skal du ikke gå i gang med en omfattende restaurering!

Det andre spørsmålet du bør stille, er: Har jeg en garasje eller et annet hensiktsmessig sted hvor restaureringen kan foregå?

Det er nok mange som har begynt på en restaurering og demontert sin Lambretta, og som dessverre ikke har kommet lenger.  Da jeg kjøpte min SX 200 – kjøpte jeg fem kartonger med deler, en motor og en ramme. Et tidligere restaureringsarbeid hadde strandet.

Uansett hva du betaler for en gammel Lambretta, vil det bli altfor kostbart hvis du må gjennom en fullstendig restaurering utført av et verksted. Arbeidspengene vil gjøre prosjektet lite lønnsomt. Men det er selvfølgelig et alternativ for den som har penger nok.

 

Her var utgangspunktet mitt – fem kartonger med deler.

 

Og slik ser SX’en ut når alt er på plass – akkurat som i 1968.

 

LÆR AV ANDRES FEIL …

Hvis vi forutsetter at du kan klare å gjennomføre en restaurering, så dukker det første spørsmålet opp:  Hvordan bør jeg gå frem for ikke å gjøre de samme feil som mange har gjort tidligere?

Du vil garantert støte på mange problemer og spørsmål under arbeidet, og da er det viktig at du har noen å spørre om råd og hjelp. Et ”must” er å skaffe seg ”Workshop-boken” til Martin ”Sticky” Round. Den kan kjøpes på nettet fra de fleste deleforhandlere for rundt £20.

Denne boken gir deg et vell av bilder og gode råd, og er unnværlig. Jeg gjør oppmerksom på at boken ikke tar for seg de eldste Lambretta-modellene fra før 1960.

En komplett delekatalog, som viser hvordan alle delene er satt sammen, er også nødvendig. Den kan også kjøpes fra deleleverandørene.

Et annet nyttig hjelpemiddel er å ha et kamera for hånden. Ta enten digitale- eller papirbilder av hele demonteringen. Det vil hjelpe deg når delene skal på plass igjen.

Spesielt når du demonterer motoren.

Et pipenøkkelsett og en del fastnøkler er også nødvendig. I tillegg må du anskaffe deg spesialverktøy til å ta av bremsetrommelen bak, en ters til å løse svinghjulet og en kompressor til å få av clutchen. Sistnevnte verkstøy kan lages hvis du er litt fingernem mens tersen til svinghjulet kan kjøpes hos Clas Ohlson (varenr. 20-2603/30-8611).

Montering av motor og karosseri er kommet godt i gang.

 

REGISTRER ALLE DELER …

Når jeg  skulle i gang med restaureringen av min Lambretta, valgte jeg å registrere alle deler som ble demontert. Jeg skrev ned hvilken deler som kunne brukes og hvilke jeg måtte fornye. Å gjøre en skikkelig  jobb her, har du igjen når monteringen begynner.

Delekatalogen er helt nødvendig når du skal lage en bestillingsliste. Til alle modeller fra 1960 til 1971 kan det meste skaffes deler til fra England. Jeg har brukt Scooter Restorations i Nottingham som hovedleverandør. De har en meget god nettside hvor det er lett å orientere seg. Prismessig er de også av de rimeligste. Her kan du belaste enten Visa- eller Masterkortet ditt, og delene blir levert som regel med posten. Beregn to ukers leveringstid – det skyldes Posten Norge og Tollvesenet - de forhaster seg ikke!

Klok av skade vil jeg absolutt anbefale alle som skal i gang med en fullstendig restaurering å bestille alt man trenger i en engang. Fraktutgiftene fra England til Norge er uforskammet høye, angivelig fordi vi ikke er med i EU. Jeg brukte over 5.000 norske kroner i fraktutgifter fordi jeg kjøpte deler etter hvert som behovene meldte seg.

Du vil også fort oppdage at ikke alle deler kan skaffes – kort og godt fordi de ikke produseres lenger. Men du skal ikke fortvile. På nettauksjonen til eBay i England finnes de ”vanskelige” delene, enten som nye eller i brukt tilstand. Jeg har selv kjøpt en rekke deler på eBay uten å kjøpe ”katten i sekken”.

Clutch og gir er tatt ut og motorkassen er gjort ren.

Slik skal gir nr. 4 – 3- og 2 monteres.

TA BILDER AV DEMONTERINGEN …

Å skrive en fullstendig artikkel om restaurering ned til minste detalj, er ikke mulig. Denne artikkelen bygger på mine erfaringer og vil forhåpentligvis gi andre som skal i gang med en helrestaurering av sin Lambretta, noen råd med på veien.

Den kanskje mest kompliserte delen, er når motoren skal åpnes og plukkes ned til minste detalj – for det er nemlig nødvendig. Her er overnevnte ”Workshop-bok” midt i blinken. Bruk også kamerat flittig. Ta bilder av alt du gjør så slipper du en masse ekstraarbeid senere. En viktig ting som jeg ikke var nøye nok med, var hvordan girene var plassert. Når du tar de fire girene opp, er det lurt å knytte disse sammen med en hyssing, for det er lett å montere disse feil vei når du skal sette dem på plass igjen. Jeg har tatt bilde av hvilken vei de skal ligge, så lurer du på noe er det bare å ta kontakt.

Når du har åpnet motoren SKAL du skifte alle lagre og simmerringer! Jeg hadde ikke for hånden simmerringen som ligger mellom girhuset og veiven. Den så myk og fin ut, så jeg tok sjansen på å bruke den. Det skulle jeg aldri gjort! Allerede på første kjøreturen gikk det galt. Giroljen piplet gjennom simmerringen og inn i sylinderen. Dermed røykla jeg hele nabolaget mens oljestanden i girkassen minket. Resultat: Hele motoren måtte demonteres for å sette inn en ny simmerring til 20 kroner!

Et sett med alle simmerringer til motoren kan kjøpes komplett for ca. 150 kr.

Når det gjelder lagre, kan de fleste av disse kjøpes hos seriøse maskinforretninger, bortsett fra lagret som ligger på innsiden av bremsetrommelen bak. Dette er et spesialprodusert lager som bare leveres av Lambretta-forhandleren.

Alle lagre sitter som regel skikkelig fast og her skal du nok ha egnet verktøy for å få de gamle ut og de nye på plass. Til denne jobben vil jeg anbefale at du søker hjelp oss folk som har vært gjennom dette tidligere, da det er lett for å gjøre skade.

De fire girene bør sjekkes for slitasje. Spesielt førstegir (ligger øverst) får hard medfart når du bruker kickstarten. Når du har motoren åpen, bør du skifte førstegir hvis det er slitt. Ikke alle typer gir er tilgjengelig hos forhandlerne. Gå inn på eBay å sjekk. Som oftest finner det du leter etter der. Mitt førstegir var slitt og burde skiftes. Med litt tålmodighet fikk jeg kjøpt et brukt som var i god stand til bare 300 kr.

 

Etter mange år uten vedlikehold ser som oftest ikke motorkassen særlig pen ut. Det er flere måter å få denne som ”ny” på. Du kan levere kassen inn på et verksted og få den glassblåst, men du kan også slipe og polere den selv med en håndmaskin. Selv avsluttet jeg med å male motorkassen med to strøk sølv hammerlakk. Et greit resultat som jeg er fornøyd med.

 

Motorkassen hadde ikke vært rørt siden den var ny – irret og fæl.

 

Her er motoren ferdig montert og påført to lag hammerlakk.

 

SKIFT TIL ELEKTRONISK TENNING …

De er ofte slik at når man restaurerer en gammel Lambretta, så ønsker de fleste seg en så original scooter som mulig. Den skal være identisk med scooteren som ble trillet ut fra fabrikken på 60-tallet. Slik var det i alle fall for mitt vedkommende.

Men i ettertid må jeg bare erkjenne at jeg skulle gått over til 12 volts elektronisk tenning med en gang. Jeg valgte å bruke det originale 6 volts-anlegget med stifter. Jeg fikk både start på motoren, og den fungerte greit under kjøring. Men den var vanskelig å få start på når den var varm. Problemet er at det gamle 6 volts svinghjulet (gjerne over 40 år gammelt) er blitt avmagnetisert over tid og sammen med en slitt coil, gir ikke tenningen kraftig nok gnist på tennpluggen. I tillegg må du med jevne mellomrom etterjustere stiftåpningen.

Da jeg monterte 12 volts svinghjul med elektronisk tenning, gav dette mye større og kraftigere gnist på tennpluggen. Nå starter SX’en så å si på hvert drag på kicken. En herlig følelse!

Du bør også sjekke den dobbeltvirkende støtdemperen bak. Denne må fungere tilfredstillende. Det samme må de to fjærene foran. Disse bør skiftes sammen med lagrene i gaffelen. Skift like godt alle løse fóringer i gaffelen når gaffelen er demontert.

Hvis ledningsnettet er morkent og gammelt, bør du investere i et nytt. Du bør også skifte alle wirer. Kjøp komplett wire og strømpe så slipper du mange ergrelser.

Her ser du min hjemmelagete kompressor til å ta av clutchen med.

Girhuset er kommet på plass og nå skal clutch og kjede monteres.

 

LA FAGMANNEN LAKKERE …

Når hele karosseriet er demontert, er det nesten en selvfølge at dette blir lakkert på nytt.

Du kan sparkle igjen småbulker og ujevnheter og prime karosseriet selv, men overlat lakkeringen til en fagmann. En skikkelig lakkering setter prikken over i-en når din ”nye” Lambretta er klar for veien.

Frontskjoldet var bulket og stygt, så her måtte det utføres mye arbeid.

 

For ikke at mine erfaringer skal bli til en lang og søvndyssende artikkel, vil jeg bare helt til slutt anbefale Biltemas syrefrie skurer og mutre. God kvalitet til en rimelig penge. Men være oppmerksom på at 7 mm skruer og mutre må kjøpes fra England. Denne dimensjonen lagerføres ikke lenger i Norge !

Har du eventuelle spørsmål til denne artikkelen, kan du ta kontakt med undertegnede enten på mail janboedtker@c2i.net eller på tlf. 90 79 28 20.

Jan Bødtker

                                                      

Ikke rart at den yngre generasjon setter pris på morfars ”kjeledegge”.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Til Toppen

 







 

 
 

 

Østenfjeldske Lambretta Club - e-post - www.lambretta.no