![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Ø S T E N F J E L D S K E L A M B R E T T A C L U B | ![]() |
||||||||||||||||||||||
H I S T O R I S K T I L B A K E B L I K K | ||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
|
Alle mulige rare historier om Lambretta Les historien om hvordan verdens vakreste scooter oppstod - Historien om Lambretta (kommer snart) Les om gjenfunnet ungdomskjærlighet - Lambretta er som Malaria En historie om skuespillere, pengeproblemer, statsarkiv og amorøse tildragelser - Seks måneders intens jakt etter gammel SX200
---------------------------------------------------------------------------------------- Lambretta er som malaria - du blir aldri kvitt dem... Hvis man i ung alder har forvillet seg til Afrika eller et annet eksotisk kontinent, er mulighetene for å bli smittet av malariabakterien absolutt tilstede. Man blir nok frisk etter lang tids behandling med antibiotika, men ”basilluskene” blir værende i kroppen resten av livet. 17-ÅRING MED LAMBRETTA Jeg husker godt jeg hadde min mor med da jeg var på døren hos han som skulle selgeden to år gamle Lambretta’en for 1.500 kr. Det ble en kjapp handel og uten førerkort kjørte jeg den hjem. På verkstedet min far disponerte på jobben, ble scooteren skrudd delvis fra hverandre fordi jeg skulle ha en annen farge. Min scooter skulle være hvit med en blå stripe på langs av sidedekslene. Den ble verken malt for hånd eller levert til et lakkverksted, nei, vi brukte enkelt og greit andre enden av min mors støvsuger. Hos Elektrolux kunne man på den tiden kjøpe en sprøytepistol med glassflaske som passet til støvsugerslangen. Og ingen skal komme å si at dette ikke gav et tilfredstillende resultat. Det ble sinssykt bra, som dagens 17-åringer ville uttrykt seg. SX’EN UT – ”BOBLEN” INN Men ingenting varer evig – selv ikke en SX 200. Høsten 1968 begynte jeg som journalistlæring i for lengst nedlagte Morgenavisen i Bergen, og da var det mer hensiktmessig å kjøre bil. SX’en ble solgt for å finansiere en ny ”Boble” til kr. 16.750,-
NEDTUR... Det var en skikkelig nedtur. Utover sommeren i fjor (2004) fikk jeg veldig god kontakt med Petter Kristiansen. Vi utvekslet mange mailer, og faktisk et besøk hjemme hos ham i Tromsøgaten i Oslo. Petter tipset meg om Christian Bertheau. Han skulle ha en SX liggende i deler, som visstnok skulle ha gått på bergenskilter for lenge siden. Etter at Christian hadde fått samlet sammen alt han hadde av SX-deler og litt til, fikk jeg kjøpe ”haugen”. Fem kartonger med deler og en ramme på taket bar det over fjellet til Bergen. Hadde noen jegere sett meg på Golsfjellet, hadde jeg ikke blitt overrasket hvis de hadde tatt bilen for et reinsdyr i fart.
Ikke rart jeg var litt engstelig for å kjøre over Golsfjellet med dette ”geviret” på taket Og det som det ikke ble plass til på taket, ble plassert i bagasjerommet Ingen dårlig kombinasjon – MGB 1972 og Lambretta SX 1968 i tunet hjemme i Bergen
----------------------------------------------------------------------------------------
Seks måneder på intens leting etter min gamle SX 200 Når man ikke kan få tak i det beste, er det en godt plaster på såret å skaffe seg det nestbeste. Og derfor ble jeg veldig glad da Christian Bertheau ville selge meg sin SX som lå i deler hjemme i garasjen hans. Etter over seks måneders meget iherdig leting etter min gamle SX 200 fra 1966, måtte jeg innse at mulighetene til å finne den igjen, enten nedstøvet på en låve eller i tusen deler i en kjeller, var meget små. Men trøsten får være at jeg har snudd på alle tenkelig steiner, og da blir man på en måte tilfreds – man har gjort det man har kunnet. Jeg får håpe at noen gidder å følge med i linjene som kommer om hvordan jeg arbeidet i jakten på ”den forsvunne edelsten.” Som nevnt i en annen artikkel på nettsiden, fant jeg det første vognkortet på scooteren, O-30113, på Statsarkivet i Bergen. Det var et herlig øyeblikk å se igjen min spede signatur fra 1966. Heldigvis sto det hvem jeg hadde solgt scooteren til. En kjapp tur innom Telefonkatalogen.no gjorde at jeg fant adressen på vedkommende. Han bodde fremdeles i Oslo, og jeg tok kontakt. Dessverre, han hadde solgt scooteren allerede i 1972, blant annet etter at den hadde gått ett års tid i Tyskland da eieren studerte der. I juli 1972 ble SX’en solgt til en kjent skuespiller ved Trøndelag teater og fikk derfor reg.nummer VD-4911. Som skuespillere flest har de det meste i hodet og mindre i nevene. Hver gang det var noe tull med SX’en måtte den leveres inn på verksted. SX’en ble levert inn til et MC-verksted i Trondheim, men den scooterkjørende skuespiller hadde tydeligvis ikke fluss med penger, så den ble ikke hentet. Da en annen kollega ville kjøpe scooteren, var regnestykke veldig enkelt: - Betal regningen på MC-verkstedet og scooteren er din! HAVNET I STAVANGER Dette skjedde høsten 1973, og det må ha vært en grei handel? Men selv om SX’en skiftet eier, forble den innenfor teatermiljøet. Den nye trønderske eier fikk senere jobb ved Rogaland teater, og dermed havnet SX’en i Stavanger. Den ny eier brukte SX’en på flere turer mellom Stavanger og Trondheim. Som det ofte skjer i ungdommen, man finner seg en ”fruentimmer” og flytter sammen. SX’eieren bodde regelmessig i et gammelt hus i Bergsmauet i Stavanger sentrum, og utenfor på fortauet ble scooteren alltid parkert. Da den trønderske eier forlot Stavanger høsten 1975, ble scooteren stående igjen ute på fortauet – og snipp snapp snute så er alle spor ute! Der satt jeg som et stort spørsmålstegn foran pc’en – hva gjør seg videre? Jeg måtte få tak i ”fruentimmeren”, som sikkert var den siste som så scooteren i live. Hva het hun, hvor bodde hun? Den gamle eier hadde selvsagt navnet, men ingen adresse. Jeg søkte på navn i forskjellige telefondatabaser uten resultat. Jeg visste hun også var innen teaterlivet, og aktuelle teatre og fagforeninger ble kontaktet, men med det samme negative svaret. Til slutt fikk jeg kontakt med en 85 år gammel tidligere lysmester ved Rogaland teater. Han hadde jobbet sammen med kvinnen på 1970-tallet, og kjente henne. Den gamle mann kunne fortelle at broren hennes fremdeles bodde i nabohuset. Et brev til broren satte meg på sporet. Noen dager senere fikk jeg en mail fr San Francisco i USA. Hun hadde fått mail fra broen, som fortale om min interesse for hennes mulige opplysninger om den gamle Lambretta’en. Men svaret var atter negativt. - Jeg husker den hvite scooteren, men hvor den ble av – det husker jeg ikke! Nok et trøkk i trynet ! Og hva gjør man så?
Det eneste beviset på at jeg en gang eide en SX 200 1966 modell, er kopien av vognkortet
FORSVUNNET FRA ARKIVET Hvis scooteren hadde kommet på andre hender og var blitt registrert på ny eier, skulle det finnes papirer på den i offentlige arkiver. Jeg kontaktet Stavanger trafikkstasjon, men de hadde bare opplysninger jeg hadde fra tidligere på VD-4911. Som kjent ble alle protokoller med omregistreringer midt på 1970-tallet overlevert til det lokale Statsarkiv. Det viste seg senere at noen av protokollene fra Stavanger trafikkstasjon (tidligere Biltilsynet i Stavanger) var gått på søppelfyllingen, og derfor fantes det ingen opplysninger om min gamle SX 200 fra 1966 i arkivet lenger. Og der står saken i dag. Jeg har undersøkt i motorsykkelmiljøet i Stavanger om det er noen som kjenner til en Lambretta SX 200, men svaret herfra har også har vært negativt. Til slutt en liten skjønn historie i kjølvannet av min intense jakt etter den forvunne tohjuling. De to turtelduene i Bergsmauet i Stavanger, hadde tydeligvis ikke truffet hverandre siden 1970-årene. Da jeg fikk mail fra kvinnen, som nå må være rundt de 60, kom spørsmålet som jeg hadde på tungen: - Du har vel ikke mailadressen til min gamle flamme fra Trondheim ? Selvfølgelig hadde jeg det! Nå venter jeg bare å bli invitert i en eller annen sammenkomst. Det er jo min skyld hvis gammel kjærlighet har blomstret opp igjen med de konsekvenser det kan ha fått. Kanskje det kan bli den neste historien rundt min scooterjakt? Jan Bødtker ---------------------------------------------------------------------------------------- |
![]() |
|
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Østenfjeldske Lambretta Club - jhl(@)getmail.no - www.lambretta.no
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |